Adviezen voor ouders
Met kinderen die pesten of gepest worden
Onderstaande adviezen voor ouders zijn zorgvuldig opgesteld in nauwe samenwerking met een orthopedagoog en tevens een van de auteurs van Meidenvenijn is niet fijn!. Het zijn praktische adviezen waar u als ouder en kind geen rechten aan kunt ontlenen, maar die mogelijk wel ondersteunend kunnen zijn in het benaderen van de pestproblematiek.
Algemene adviezen voor alle ouders
Praten over pesten kan best lastig zijn. Toch is het belangrijk de problemen van uw kind of groep kinderen niet zelf op te lossen. Het is de kracht om samen te zoeken naar mogelijkheden om iets aan het pesten te doen. Luister goed naar wat uw kind wil en laat hem of haar merken dat u ze steunt bij het vinden van eigen oplossingen.
Adviezen aan ouders van gepeste kinderen
Als uw kind het moeilijk heeft tussen andere kinderen op school, kan dat ook voor uzelf als ouder heel pijnlijk zijn. U kunt zich machteloos voelen en er komen soms vergelijkbare herinneringen aan uw eigen kindertijd boven, die het extra pijnlijk maken. Help uw kind zich meer weerbaar te maken.
Adviezen aan ouders van pestende kinderen
Bent u de ouder van een kind dat pestgedrag vertoont, bespreek dit dan op een rustige manier, zodanig dat uw het kind zelf in actie kan komen om dit ongewenste gedrag te veranderen.
Extra hulpverlening
In geval van ernstig pestgedrag zullen adviezen alleen niet toereikend zijn en is professionele ondersteuning gewenst. Vraag school naar de mogelijkheden voor extra hulpverlening en plan van aanpak via het Zorg- en Adviesteam. Hierin werken scholen samen met maatschappelijk werk, GGD, jeugdgezondheidszorg, politie et cetera.
De curatieve lessen heb ik gegeven in groep 6. De meisjes waren zeer enthousiast, met name het werkboek en de rollenspelen spraken hen aan. Ze herkenden de meidenrollen en konden er goed over vertellen. Ik merkte dat ze het heel interessant vonden om te praten over meidenvenijn. Les 4 over het stellen van doelen was best pittig.
Het viel mij op dat (vooral in bovenbouwgroepen) veel speelt tussen de meiden. Hier was niet altijd makkelijk vat op te krijgen. Ik had net een nieuw meisje in de groep gekregen, dat zich behoorlijk profileerde. Veel speelde zich buiten schooltijd af. Ik mocht van mijn school de Opleiding Meidenvenijn volgen om meer inzicht te krijgen in het groepsdynamische proces bij meiden.