Meidenvenijn 2017-11-04T12:30:19+00:00

Meidenvenijn is niet fijn!

Pakt pestgedrag onder meisjes aan

Meidenvenijn, herken je het? Heb je als leerkracht en begeleider soms het gevoel dat er iets speelt tussen de meisjes in je groep maar krijg je er de vinger niet achter? Heel begrijpelijk, omdat het onderlinge pestgedrag van meisjes zich meestal afspeelt onder de oppervlakte en daardoor lastig aan te pakken is. Ook de meisjes zelf snappen vaak niet wat hun eigen gedrag bij de ander teweegbrengt. Maar hoe haal je nu het venijn uit je groep? En wat is eigenlijk het verschil in pestgedrag van meisjes en jongens?

Hoe pesten meisjes?
Meisjes pesten anders dan jongens. Jongens pesten over het algemeen op een directe en fysieke manier. Meisjes verweven het pestgedrag in hun sociale relaties: door te roddelen over het slachtoffer, door buitensluiten en isoleren, negeren en afwijzen. Dit gebeurt heel geraffineerd, vaak buiten het gezichtsveld van volwassenen. Dit ‘onzichtbare’ gedrag kan jarenlang voortduren en zelfs tot op latere leeftijd onherstelbare schade aanrichten. Is er in jouw groep sprake van meidenvenijn? Aarzel dan niet en pak het aan!

Werkwijze in het kort
Meidenvenijn is niet fijn! is een anti-pestmethode die je als begeleider in staat stelt om (zorgwekkend) pestgedrag onder meisjes op een  positieve en effectieve manier  aan te pakken en te zorgen voor een prettig- en veilig sociaal klimaat in je groep.

lees meer

Opleidingsdata 2017

Opleidingsdata 2018

Eindelijk een project waarbij het pesten tussen de meiden goed in kaart is gebracht. En vooral: Hoe ga je er dan mee om?

Daniëlle Hendrix-Heuts, Leerkracht groep 7 en 8

Wat zitten wij, meiden, ingewikkeld in elkaar! Verbazingwekkend om te zien hoe snel ze aan de hand van de platen doorhebben hoe wij, meiden, in elkaar steken. En de herkenbaarheid! Grote meerwaarde om deze training op school in te zetten.

Anja Jansze, Schoolmaatschappelijk werk

Meiden Venijn werd langzaam maar zeker Meiden Fijn!

Annelies Lak, Leerkracht groep 8

Praktisch in gebruik, ziet er aantrekkelijk uit, sluit aan bij belevingswereld van de kinderen, goede en duidelijke methode, direct inzetbaar en met resultaat.

Gea van den Beuken, Leerkracht groep 6, 7 en 8

In de klassen waar ik het heb ingezet, was het zeer effectief!

Merlijn van Moorsel, Mentor Havo Leerjaar 1 en 2

Ik heb het als een erg leuk, inspirerend en vooral werkend programma ervaren. Iets wat meiden leuk vinden om te doen en te bespreken en waarmee ze reflecteren en nadenken over hun eigen gedrag…

Bart Linders, Leerkracht lichamelijke opvoeding

Meidenvenijn producten

basispakket
aanvulling
opleiding
workshop
digilessen
meten
logo kinderpostzegels
logo gezonde school